Det har blitt populært å bruke quizzer som en del av kursopplegg. På slutten av en lang kursdag tar mange fram for eksempel en Kahoot med repetisjonsspørsmål. Men har dette egentlig noen effekt på læring? Eller gir det først og fremst variasjon og underholdning?
Jeg bruker selv ofte quizzer som en del av kursopplegg jeg jobber med, både i kursrom og på nett. Jeg har sett hvordan en Kahoot kan få energien tilbake i ei gruppe som begynner å bli litt slitne. Det er noe med den kjappe dynamikken i akkurat denne quiz-formen som gjør den bra som en «booster». Og ikke minst at det er konkurranseelement der.
Samtidig har jeg vært usikker på om det har noen effekt. Så jeg bestemte meg for å grave litt i dette. Noen svar har jeg funnet i forskningen. Selv om mye av dette er knyttet til bruk av quizzer i nettbasert læring, tenker jeg at det er en direkte overføringsverdi til quizzer i det fysiske rommet, som altså f.eks. Kahoot.
Forsterke minnet om…
Når vi på slutten av et kurs/e-læringsprogram tar en quiz/test, er det kunnskap fra korttidsminnet vi henter fram. I en artikkel fra Ohio State University (med referanser til annen forskning) hevdes det at quizzer forsterker minnet om fagstoffet som er gjennomgått og gjør det lettere å hente fram seinere for deltakeren, når det ikke lenger ligger i korttidsminnet. I følge en artikkel i Scientific American kan hyppig bruk av quizzer faktisk føre karakterer hos studenter i høyere utdanning.
Det er også interessant at det hevdes at quizzer gir bedre bevaring av kunnskapen enn det å få stoffet repetert i samme form (f.eks. å lese eller høre på en forelesning). Se for øvrig en interessant artikkel her om «retrieval practice», altså hvordan man kan stimulere lærende til å huske mer og få et mer eksplisitt forhold til det de lærer.
Bedre motivasjon
I artikkelen fra Ohio State University hevder man å ha funnet ut at hyppig bruk av quizzer i studieprogram på universiteter får studentene til å bruke mer tid på studier og med jevnere innsats. Dette er også en av konklusjonene i denne artikkelen fra International Journal of Educational Technology in Higher Education. Quizzer kan øke studentenes motivasjon og engasjement i studiene.
Bedre fokus med quizzer underveis
Vi er alle kjent med at fokus begynner å glippe gjennom en lang kursdag. Vi klarer ikke å følge med og tankene vandrer videre til andre (og mer behagelige) ting. Da faller selvsagt læringseffekten betydelig.
I denne studien hevdes det at å bruke quizzer flere ganger gjennom en lang læringsøkt – ikke bare mot slutten – kan ha god effekt på deltakernes fokus. De samme konklusjonene kom man til i denne artikkelen i Journal of the Scholarship of Teaching and Learning.
Feedback nødvendig
I mange quizzer får man kun tilbakemelding om rett eller feil på et spørsmål. Eller man får kanskje bare en samlet score til slutt etter at alle spørsmål er besvart. Ifølge den refererte artikkel fra Ohio State University er skikkelig feedback nødvendig for å få den ønskede effekten av en quizz: Hvorfor var mitt svar feil – eller rett?
For meg høres dette ut som et viktig element. For å skjønne hvorfor et svar er feil, må du bli forklart hvorfor. Da kan kanskje til og med det å svare feil skape den beste læringen fordi du må tenke igjennom momentet en gang til for å forstå hva og hvorfor?