Et nytt system basert på augmented reality-teknologien gjør at forelesere kan få øyeblikkelig tilbakemelding om hvem som forstår og hvem som ikke forstår det som presenteres. Det kan skjerpe både forelesere og tilhørere, og gi en mer interaktiv undervisning.
I et blogginnlegg for litt tilbake, skrev jeg: ”Forestill deg at kursdeltakerne hadde et lakmuspapir i pannen som viste om de hang med eller ikke. Det ville vært en deprimerende, men forhåpentligvis også tankevekkende opplevelse for mange forelesere.”
Vel, nå er altså teknologien her for å hjelpe oss. Augmented Lecture Feedback System – ALF – er utviklet av forskere ved Universidad Carlos III de Madrid. ALF baserer seg på augmented reality-teknologien, som litt enkelt sagt viser digitale objekter som bilder, video etc i det fysiske rommet.
ALF fungerer i korthet slik:
- Studentene/tilhørerne logger seg på systemet via sin smarttelefon.
- De får opp et skjermbilde med ulike feedback-alternativer til foreleser. Dette kan være så enkelt som to muligheter: ”Jeg forstår” og ”Jeg forstår ikke”. Men det kan også være flere og mer detaljerte tilbakemeldinger.
- På et punkt i en forelesning spør f.eks. foreleser: ”Forstår dere denne resonnementskjeden?”. Og studentene taster inn sin respons på telefonen.
- Umiddelbart kan foreleser – som har på seg sine augmented reality-briller – se tilbakemeldingene fra hver enkelt student i form av ikoner som kommer opp i luften over hodene deres.
- I brillen vises også et diagram med informasjon om fordeling av tilbakemeldingene, f.eks. 70% forstår, 30% forstår ikke.
Så kan foreleser – alt etter som de vurderer hvor viktig det er at alle/mange/noen forstår – gjenta framstillingen eller forsøke på en litt annen måte. Eller man kan henvende seg direkte til en student som har meldt ”Ikke forstår”.
Her er en video som demonstrerer hvordan systemet fungerer (den er på spansk, men du får se teknologien i bruk):
Nå skal det selvsagt innvendes at en slik løsning ikke er helt vanntett. Du måler ikke om studentene faktisk forstår, men deres egen oppfatning av om de forstår. Men det er absolutt en god start. Selv tenker jeg at det mest interessante ikke er tallene som forteller meg som foreleser om forståelse vs. mangel på sådan, men den muligheten dette gir meg for å gå i dialog direkte med den enkelte deltaker. For deltakerne tror jeg også det kan være skjerpende å være med i en slik interaktiv undervisning. Å melde at du ikke forstår krever også en aktiv tilstedeværelse.
Lese mer
Her er en artikkel om ALF på engelsk fra universitets hjemmeside. Det er også skrevet en vitenskapelig artikkel om dette i et nylig nummer av British Journal of Educational Technology.