«Pinterest» for erfaringsdeling?

Pinterest er et av de sosiale mediene som vokser raskest nå. Kan en nettside for å dele kakeoppskrifter, motetips og tanker om stort og smått, være en modell for å dele kunnskap, erfaringer og ideer i store organisasjoner.

Pinterest er en ganske nytt fenomen i den raskt voksende floraen av sosiale medier. Det fungerer i grove trekk slik:

  • Brukerne kan laste opp, lagre og sortere bilder (kjent som ”pins”) og annet medieinnhold som f.eks. video. Lenker fra andre nettsider kan også lastes opp.
  • Pins’ene lagres på tematiske ”pinboards” (eller oppslagstavler, om man vil), slik at ulike pins enkelt kan bli oppdaget, organisert og kategorisert av andre brukere. Populære kategorier er reise, biler, matoppskrifter, film, humor, interiørdesign, sport, moter og kunst.
  • Alt innhold kan sees av alle brukere. Brukerne kan lagre sine favoritt-pins til et av sine egne boards. Slik får man et omfattende system av ”re-pinning” som sikrer rask spredning av det mest populære innholdet.
  • Brukere kan ha ”følgere”, akkurat som på Facebook og i Twitter.

Jeg tenker på Pinterest som en gigantisk oppslagstavle og pins’ene omtrent som post-it lapper folk har klistret opp, om alt mulig, i alle farger og litt hulter til bulter, men med et smart system for å navigere i innholdet, lagre til eget område og dele med dine venner. Det er en god artikkel på Wikipedia om Pinterest for den som vil dykke ned i detaljene.

Dårlige kår for Espen Askeladd

Vi vet at opptil 80% av læringen i en organisasjon skjer gjennom uformelle prosesser, både bevisste og ubevisste, både tilfeldige og organiserte (se f.eks. artikkel på denne bloggen om ”Læringsveier i organisasjoner”). Samtidig er det å få til bevissthet om erfaringer fra det operative arbeidet, systematisk erfaringsdeling og det å trekke lærdommer av dette, det aller vanskeligste i kompetansearbeidet i organisasjoner. Veldig få norske virksomheter er gode til dette.

Det har de siste 15-20 årene kommet en rekke IKT-løsninger (Knowledge Management-systemer) som skal hjelpe organisasjoner å systematisere og tilgjengeliggjøre erfaringer for medarbeiderne. Stort sett er disse løsningene tungvinte å bruke og sterkt byråkratiserende. De gjemmer også ofte bort verdifull informasjon i uoversiktlige mappestrukturer. Dessuten gir de lite rom det kreative og spontane. For den moderne Espen Askeladd i Bedriften AS er det rett og slett en utfordring å vite hvordan han skal dele spennende ting han finner eller gode ideer han har.

Pinterest møter Facebook

Jeg tenker at den oppslagstavle-løsningen Pinterest har, nettopp kan være en enkel og spennende måte for medarbeidere i en organisasjon å dele kunnskaper, erfaringer og gode ideer. OK, det er ikke spesielt målrettet når alt spres ut på én flate, men kategoriseringen, muligheter for å følge bestemte brukere osv., gjør det likevel enkelt å navigere og sortere.

En forutsetning for at dette skal fungere i en organisasjon, tror jeg, er at det er meget lav terskel for hva som kan legges ut. Det må være morsomt og spennende å dele, og muligheter for å være spontan med få eller ingen filtre.

I min drømmeløsning ville jeg også hatt med en mulighet for enkelt å kunne kommentere og diskutere alt som postes på siden. Litt som Pinterest parret med Facebook.

Værsågod, en forretningsidé for den som er interessert!

2 KOMMENTARER

  1. Atle Røijen

    Jeg er absolutt for en løsning a la Pinterest, men en av de viktigste forutsetningene for at den skal fungere er at den har ledelsens støtte. Hlest bør ledelsen selv være til stede innimellom. Vi lanserte Yammer i sin tid i Statens vegvesen som et «nedenfra og opp»-tiltak. Vi var blåoyde nok til å tror at vi bare kunne åpne opp for Yammer og så skjedde ting av seg selv… Det gjorde det jo ikke. Det var en del aktivitet en stund og så døde det mer eller mindre hen (min kollega Sissel vil være uenig i det for hun bruker fortsatt Yammer med hell i en mindre gruppe). Det må være legitimt å bruke nettstedet og ledelsen må oppfordre til bruk i tillegg til at det må være klare rammer – hva hensikten er.

  2. Tilbaketråkk: Quora – alt du vil vite, nesten… | YtreVenstre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *