Quora – alt du vil vite, nesten…

Er du en av de som spør når det er noe du lurer på? Den som spør får ofte svar, og den som får svar lærer ofte noe. Nå har det kommet et nytt sosial medie som setter det å spørre i system. Og du kan spørre om absolutt alt mellom himmel og jord.

Quora heter tjenesten og er i korthet en webside for å stille spørsmål og svare på spørsmål fra andre. Reklamen lyder: ”Quora connects you to everything you want to know about”. Siden skapes, organiseres og redigeres i sin helhet av dens brukere, som også kan samarbeide om å redigere spørsmål og foreslå endringer i svarene fra andre brukere.

Når du oppretter en bruker lager du samtidig en personlig profil med temaer og undertemaer du er spesielt interessert i å følge. Det er p.t. 30 hovedkategorier på Quora, med stor spennvidde – Cooking, Education, Science, Sports, Design, Philosophy, Books, Fashion, Psychology, … Fordelen med å sette opp en profil, er at da kan du få feeds med nye innlegg som har kommet. Ellers er det enkelt å bevege se på tvers av temaer og undertemaer. Quora har også en veldig god søkefunksjon som gjør det enkelt å treffe nokså presist på det temaet du ønsker informasjon om. Finner du noe spesielt interessant er det dessuten enkelt å dele dette på andre sosiale medier som f.eks. Facebook.

Hvem er historiens største drittsekk?

Min profil er i hovedsak satt opp ut fra profesjonelle interesser, med et par slengere innom krigshistorie og litteratur. Her følger jeg temaer som blant annet dette:

  • Hva er de nyeste innovasjonene i nettbasert læring?
  • Hva er de beste TED Talks om framtiden til utdanning og e-læring?
  • Hva er erfaringslæring?
  • Hva er gode eksempler på ”online learning communities”?
  • Hvordan motiverer du folk til å dele kunnskap i en organisasjon?
  • Hva er de beste verktøyene for mLæring?
  • Hvordan får du ”kunnskapsledelse” til å bli sexy?
  • Hvordan kan jeg bruke Twitter som et verktøy for læring i organisasjoner?

quora1

Cruiser du litt rundt i de tusenvis av spørsmålene som er stilt, finner du imidlertid mange både forunderlige, morsomme og rare, som:

  • Hvor går de filene som slettes fra PCen?
  • Hvilke viktige bøker om design har IKKE blitt skrevet ennå?
  • Hvorfor har kvinner langt hår og menn ikke?
  • Hvem er historiens største drittsekk, og hvorfor?

Ikke alle spørsmålene er besvart (ennå) eller har fått så mange svar, men stort sett har folk stort engasjement på å svare og de er forbausende seriøse selv på de spørsmålene som tilsynelatende kan virke useriøse. Mitt favorittspørsmål så langt, er det nesten umulig å avgrense svaret på:

Livserfaring: Hva er de viktige tingene å vite som folk vanligvis ikke blir fortalt om?

Hvordan er det med kvaliteten på de svarene som gis? Selvsagt er den varierende og mange har preg av å være mer Facebook-kommentarer av typen ”Bra spørsmål, håper du får mange svar” enn reelle svar. Men mange gir grundige, gode svar, med henvisninger til kilder, lenker videre, osv. Brukerne er presentert ved sine virkelige navn og i noen tilfeller også tittel. Det er klart at det gir tyngde når det står ”NASA-forsker” bak et navn, selv om det jo godt kan være en bløff.

Alt i alt er imidlertid dette et nettsted hvor du selv må bruke litt tid på å skille skitt og kanel; plukk det som virker bra og la resten være. Bøygen framover kommer kanskje dessuten ikke til å bli kvaliteten, men mengden. Allerede etter knapt to års oppetid er informasjonsmengden så stor at det kan virke overveldende. Skal den tre-, fem- eller ti-dobles vil Quora trenge en annen mekanisme for å filtrere søk, ellers blir det for mye.

En modell for kunnskapsdeling?

Da Wikipedia ble lansert var det av mange oppfattet som en slags ”folkets leksikon”. Quora kan da sies å være en slags ”folkets Wikipedia”. Her er terskelen lavere og det er langt større rom for meninger og synsing. Det har i seg noen av de samme elementene som Pinterest, et annet sosialt medie jeg skrev en artikkel om for en tid tilbake, men med mye større brukeraktivitet og en mer demokratisk informasjonsdeling.

Quora er spennende i seg selv, men den er også spennende som en modell for hvordan fagstøtte og kunnskapsdeling kan skje i (store) organisasjoner. La oss tenke oss en lukket løsning på intranettet hvor ansatte kan stille åpne spørsmål til hverandre. Ja, det kan de allerede gjennom en rekke andre verktøy, som f.eks. Yammer. Men Quora-løsningen gir langt bedre oversikt når spørsmålsmengden vokser og gjør det enkelt å sortere i stadig nye temaer og undertemaer.

Det kan også tenkes en mer styrt løsning hvor ulike fageksperter i bedriften har ansvar for ulike temaer og gir de (presumptivt) korrekte svarene når spørsmål blir stilt. Slik kan det over tid bygges opp en stor fagbase som er spisset mot akkurat det de ansatte lurer på, ikke fagene i seg selv. Det vil fungere som en kjempestor FAQ, men med en søkefunksjon som gjør det enkelt å navigere i spørsmål og svar.

Mye av læringen i organisasjoner skjer nettopp gjennom enkle spørsmål-svar situasjoner. Med et verktøy à là Quora kan dette enklere settes i system.

4 KOMMENTARER

  1. Torgeir Jacobsen

    Det er ikke fritt for at jeg kjenner igjen deler av dette blog-innlegget. Jeg er svært interessert i disse mulighetene, og hører gjerne fra andre, som ønsker å diskutere utvikling av en bedriftsintern løsning.

    • ytrevenstre

      Det var du som satte meg på sporet, Torgeir… :-)

  2. Tilbaketråkk: Sosialt intranett | YtreVenstre

  3. Tilbaketråkk: Liten teori med store konsekvenser | YtreVenstre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *