Det verste du kan gjøre i e-læring

Det finnes lister for alt, også det beste/verste du kan gjøre i et e-læringskurs. Men hva som skal med på slike lister, er det langt fra noen enighet om. Likevel kan det noen ganger være spennende å se hva andre vektlegger. Og en kjerne av sannhet er det alltid…

E-læringsselskapet Shift (de lager forfatterverktøy) har faktisk en ganske interessant blogg som jeg kikker på innimellom. Nylig har de et innlegg hvor de har kompilert en liste med de 12 tingene som garantert får folk til å hate e-læringskurset ditt.

  1. Kjedelig
  2. Ser ut som om det er laget i 1999
  3. For mye som skjer på skjermen på en gang
  4. Fullt av industri-/bransjesjargong
  5. Uleselig design
  6. All show and no go – brukerne presenteres for informasjon, men blir ikke utfordret på å forstå
  7. Fullt av typografiske og grammatiske feil
  8. Interaktivitet som ikke gir mening
  9. Ser stygt ut
  10. Tar evigheter å laste
  11. Fullt av fluff
  12. Lærebok-stil

Er det noen e-læringsprodusenter der ute som med hånda på hjertet kan si at de i sitt siste kurs ikke syndet mot et eller flere av disse punktene?

boring e-learning

Siden så mange av punktene her handler om the look and feel i et kurs, er det interessant å hente fram Jacob Nielsens (dansk-amerikansk usability-guru) liste over de ti verste feilene du kan gjøre i web-design:

  1. Dårlig søkefunksjon
  2. Innhold som er lagt i PDFer for å leses på skjerm
  3. Lenker som ikke forandrer farge etter at siden er besøkt
  4. Tekst som ikke (lett) kan scannes, dvs. med dårlig bruk av overskrifter, uthevinger osv.
  5. Fast font-størrelse
  6. Nettsider med navn/titler som er vanskelig å finne for søkemotorer
  7. Alt som ser ut som en reklame
  8. Manglende konsistens i handlinger ved ulike valg på en side
  9. Innhold som åpnes i et nytt browser-vindu
  10. Siden svarer ikke på de spørsmålene brukerne har

Mye i denne listen kan helt klart med fordel anvendes i e-læringsdesign også!

6 KOMMENTARER

  1. Ramin Darisiro

    Man trenger strengt tatt ikke å være stor tilhenger av e-læringskurs for å

    – skjønne at det er ikke særlig gjennomtenkt å generalisere (slik Shifts liste gjør)
    – at noen burde lage et nettsted/blogg over alle dårlige lister (Shifts liste inkl)

    Jeg tror mange e-læringsprodusenter vil kjenne seg igjen i listen, men er det kun e-læringsprodusentenes feil at man synder eller lager dårlige e-læringskurs?! Hva med forståelse og bestillerkompetanse hos oppdragsgiver?

    • ytrevenstre

      Jeg er ikke enig med deg i at generaliseringene i slike lister er unødvendige/uinteressante/… Tvert i mot kan det ligge mye god tenking bak en slik aggregering. Så er det selvsagt slik at lister nødvendigvis må være ganske grovkornede og derfor bare blir delvis egnet til praktisk bruk. Men jeg kan plukke ut ting herfra som jeg kan reflektere over og bruke videre i min egen forståelse av fagfeltet. Slik sett er de nyttige.

      Shifts liste synes jeg ikke er dårlig, bare større i kjeften enn de fleste slike lister :-)

      Det andre du sier er jeg helt enig i. «It takes two to tango», og bestilleren må også gjøre sin jobb bra om sluttresultatet skal bli framifrå.

  2. Atle Røijen

    Jeg liker slike lister og er enig i dine kommentarer Øystein! Jeg liker også godt bildet! Det er jo ofte slik det er. Brukerne er jo smarte mennesker og hvorfor skal de holde på med dill…?

  3. Torkel B. Nødtvedt

    Enig i at punktene i seg selv er gyldige. Noen av dem er imidlertid ganske subjektive og lite målbare, av typen «kjedelig».
    Men, jeg liker bedre lister som gir positive, konstruktive tips, gjerne med eksempler. Da blir ikke lista så kortfettet, men den kan gi inspirasjon og «dytt i ryggen». Det er nok en bedre måte å gjøre hverandre gode på!

  4. Atle Røijen

    Når sant skal sies, så blir jeg nok veldig enig med deg, Torkel! Kanskje du har en slik liste har på bloggen, Øystein? Jeg skal lete…

    • ytrevenstre

      Joda, i alminnelighet enig med dere, Torkel og Atle. Det er bedre å rette oppmerksomheten mot det som skal til for å gjøre noe bra i stedet for hva du skal unngå for at det blir dårlig… Jeg kjenner imidlertid ikke til noen slags liste over «Dette skal til for å lykkes med e-læring» – selvsagt utover den jeg har selv :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.