Som læringsdesigner er jeg alltid på leting etter de ”riktige” grepene å møte ulike pedagogiske utfordringer med. For å hjelpe meg selv har jeg laget et mulighetsrom som en guide i metoder og teknologier som kan brukes i læring. Kanskje det kan være til nytte for flere?
Jeg er på sett og vis en slags metode-fetisjist. En gang trodde jeg at det var mulig å lage en detaljert struktur – en nærmest mekanisk prosess – hvor man matet inn mål, målgruppeutfordringer, innholdsklassifiseringer etc., og derfra ble styrt gjennom en serie betingede valg fram til løsningen: den læringsdesignen som passet best for akkurat dette prosjektet. Jeg har lagt fra meg en slik tanke. Det blir som å lete etter den hellige graal. Pedagogikk er ikke en vitenskap som gir svar med to streker under. Du kan alltid, for enhver løsning, finne gode argumenter for å velge en helt annen løsning.
Derimot har jeg fortsatt tro på at det går an å nærme seg metodevalg på en systematisk måte. Når det gjelder bruk av teknologi i læring, er det imidlertid en utfordring. For det første går utviklingen her veldig raskt og nye muligheter dukker opp hele tiden. Dessuten finner kreative hoder stadig nye og spennende måter å bruke kjente teknologier på i læring. Slik sett vil et statisk mulighetsrom som det jeg har laget være utdatert i det øyeblikket det presenteres. Men la gå, det har vel en viss gyldighet en viss tid. Såpass ambisjoner får jeg ha.
En helhetstenking i bunn
Mulighetsrommet er delt i fire:
- Digitale muligheter i klasserommet
- Digitale muligheter utenfor klasserommet
- Analoge muligheter i klasserommet
- Analoge muligheter utenfor klasserommet
Videre er mulighetene oppdelt i bruk for ulike pedagogiske formål. Dette er gjort med utgangspunkt i en tenking om læringens fire rom, som etter hvert har blitt en slags pedagogisk arbeidsplattform for meg. Jeg har skrevet nærmere om denne tenkingen i en tidligere artikkel om design av kombinerte læringsmodeller.
Mulighetsrommet finner du presentert her: Mulighetsrommet
Det er laget for tosidig trykk på A3-ark. Side 1 er midtsidene, side 2 er for- og bakside.
Jeg tar gjerne imot kommentarer og innspill til hvordan denne framstillingen kan videreutvikles!
PS: Det har vært stille på bloggen ei stund. Travle dager får skylden. Framover vil jeg skrive mer jevnlig.