Bli med på Twitter-eksperiment!

Kan Twitter brukes til noe som helst fornuftig i forbindelse med læring? Jeg har vekslet mellom kategorisk avvisning og sterk tvil, men tenker nå at jeg skal gi det en sjanse. Jeg vil gjerne ha med DEG på et eksperiment!

Hvorfor denne skepsisen til Twitter? Jo, kort sagt har jeg sett Twitter som et verktøy for å poste statements, som i beste fall har bare en perifer sammenheng med hverandre. Det er ekstremt begrenset hvor mye fornuftig vi kan si på 140 tegn, og noen samtale i ordets egentlige betydning er umulig å få til. Jeg har kort sagt tenkt som Bill Keller, som skrev dette i en kommentar i The New York Times, 17.05.11:

Som et slags sadomasochistisk eksperiment tvitret jeg her om dagen: ”Twitter Gjør Deg Dum. Diskuter.” (…) Nesten alle som hadde noe dypsindig å si til svar på min lille provokasjon, valgte å si det utenfor Twitter. I en ekte diskusjon foregår det en kumulativ prosess med å få fakta på plass, kompliserte forhold erkjennes, noen ganger gjøres det overtalelse. I en Twitter-diskusjon er våre meninger og vår toleranse for andres oppfatning avstumpet. Uansett om Twitter gjør deg dum eller ikke, får det absolutt enkelte smarte folk til å virke dumme.

twitter

På andre tanker

Men så har jeg lest … blant annet en artikkel av Ruth Reynard om hvordan Twitter kan brukes til å forsterke læringsprosesser som har sin kjerne andre steder. Jeg har lest en annen artikkel av Rosie Miles ved University of Wolverhampton, om et slags rollespill-eksperiment hun kjørte på Twitter med sine studenter. Og jeg fant denne siden som lenker videre til ikke mindre enn 55 artikler om bruk av Twitter i læring.

Som den empiriker jeg er, tenker jeg nå at jeg må prøve ut Twitter selv. Men det er vanskelig å være alene om dette. Derfor ønsker jeg meg en liten gruppe av folk som

1) kan utveksle ideer – gjennom et dertil egnet medium, f.eks. mail – om hvordan Twitter kan brukes i læring

2) designer og gjør et eksperiment rettet mot læring

Vil du bli med?

 

8 KOMMENTARER

  1. Øystein Imsen

    Vi driver med dette.

    • ytrevenstre

      Kan du si litt om hvordan dere bruker Twitter og hvilke erfaringer dere har?

  2. rune

    det som er ok med twitter er muligheten til å integrere meldinger på websider en hypig bruker, f.eks. intranett, slik at en kan holde seg oppdatert uten fysisk å oppsøke twitter. – vanlig problem er jo at en ikke ønsker å forholde seg til – enda – en plattform. folk flest er jo lesere – ikke skribenter på nett.

    • ytrevenstre

      Hmmm, det var ENDA EN teknisk mulighet jeg ikke hadde tenkt på… Ellers: Er det ikke en slags regel om 10-90 på sosiale medier – 10% bidrar med innhold, 90% ser på? Jeg tror forresten forholdet er helt feil, det må være 2-98, eller noe slikt…

      • Frank Langva

        Hei! Du tenker nok på Jakob Nielsens 90-9-1-teori. 90% av oss er tilskuere, 9% er deltakere i form av å kommentere eller like, mens bare 1% står for genuin innholdsproduksjon. En bør imidlertid notere med stor skrift i margen at denne modellen er fra 2006, altså pre-Facebook. Jeg tipper grupperingene er som før, men med en forskyvning nedover i pyramiden der færre er bare tilskuere, og vi har flere deltakere og innholdsprodusenter.

        • ytrevenstre

          Hmmm, jeg hadde ikke noen kopling til Jakob «king of usability» Nielsen på denne, men det høres typisk ut som ham å bedrive den slags presis kvantifisering. Ellers er jeg enig med deg i at Facebook nok har forskjøvet størrelsesforholdene i alminnelighet, og kanskje ganske mye. Men det er også viktig å skille mellom «innholdsproduksjon» knyttet til den rent private/sosiale sfæren – hvor mange flere bidrar nå enn før – og den faglige/profesjonelle. For sistnevnte er jeg ikke så sikker på om størrelsesforholdet har endret seg vesentlig siden 2006.

  3. Kjell Arild Welde

    Mail om hvordan en bruker Twitter? En må da bruke Twitter til å finne ut av det, vel?

    • ytrevenstre

      Jeg antar at du sikter til melding i Facebook-gruppa om at de som er interessert i å være med på et eksperiment kunne sende meg en mail. Dette var kun for å samle de som hadde meldt interesse og fortsette diskusjonen om form og temaer i en for dette formål mer hensiktsmessig kanal enn Facebook og Twitter. Selve eksperimentet skal selvsagt foregå på Twitter, under en unik hashtag! Interessert i å være med?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.