Den smarte e-boka

Det er en endeløs tilgang på stadig nye teknologier som kan brukes i læring. Langt fra alle kommer forbi «kult å prøve»-stadiet. Men den smarte e-boka tror jeg har et betydelig potensial fordi den fyller et tomrom.

E-bok i seg selv er ikke noen ny «greie». De første dedikerte løsningene for dette kom for over 20 år siden. Det nye de siste årene er at teknologien har utviklet seg kraftig på tre områder:

  • E-bøkene har fått meget god støtte for å integrere medieinnhold
  • En rekke nye funksjoner har kommet til som gjør e-boka til et verktøy like mye som en bok
  • Den har fått støtte for publisering i en rekke formater, tilpasninger til smarttelefoner mv, og uten at brukerne trenger å laste ned spesiell programvare for å bruke bøkene

Derfor framstår e-boka anno 2019 både som svært brukervennlig og temmelig smart.

Hva har en e-bok?

Så hva kan vi bruke teknologien til, i forbindelse med læring i arbeidslivet? Jeg mener at e-boka først og fremst har sin styrke der det er behov for lengre, sammenhengende og teksttunge framstillinger. Altså som en vanlig papirbok, vil noen innvende. Ja, men så kommer «alt det andre» som e-boka har, for eksempel:

  • LYD: Muligheter for å legge inn lydspor med opplesing av tekst på en side (lydbok), for den som foretrekker det
  • FILM: Legge inn små og store filmklipp f.eks. for å illustrere stoffet som gjennomgås
  • OPPGAVER: Flervalgsoppgaver og andre oppgaver som brukeren kan bruke f.eks. for å sjekke hva de har fått med seg av fagstoffet
  • WIDGETS: Dette er små spill, animasjoner, 3D-elementer, digitale effekter mv som kan integreres og tilpasses i e-boka slik at den framstår som mer levende og brukervennlig. Det finnes egne biblioteker med hundrevis av widgets. Se f.eks. Bookry og BookWidgets.
  • STØTTEVERKTØY: Mange e-bøker har etter hvert funksjoner som lar brukeren blant annet
    • «gule ut» tekst
    • legge inn bokmerker
    • skrive egne kommentarer til innholdet (og kjøre ut kommentarene i en egen PDF etterpå)
    • legge inn egne hyperkoplinger i innholdet
    • slå opp ord og uttrykk i Wikipedia eller med et Google-søk direkte fra e-boka
    • endre visningsformat

Og så det som er noe av det aller beste: Det er relativt enkelt og billig å lage e-bøker. Det finnes flere bra og gratis løsninger. Og for de litt mer avanserte løsningene koster ikke programvaren mer enn 3-4.000. De er dessuten såpass enkle å bruke at den som har litterfaring fra digital produksjon og lay-out arbeid vil komme raskt i gang.

Et alternativ til e-læring

Jeg mener at e-boka egner seg godt for bl.a. veiledninger, håndbøker, oppslagsverk, manualer, rapporter og lignende, i tillegg til den mer tradisjonelle fagboka. For mange slike behov brukes i dag e-læringsløsninger. Men e-læring har en annen logikk enn e-boka og bryter opp stoffet i lange sekvenser av enkeltstående biter. Da forsvinner ofte sammenhengene og de lange linjene i framstillingene. Og for brukeren er det ofte vanskelig fritt å navigere i en e-læring, slik man kan i e-boka.

Selv har jeg vært med og laget to e-bøker så langt: et utdrag av Forsvarets Stabshåndbok og en veileder for lærere som deltar i programmer hos Ungt Entreprenørskap. Begge har blitt tatt godt i mot av målgruppene. En undersøkelse som Forsvaret gjorde viste faktisk at et flertall i målgruppen foretrekker denne type publikasjoner som e-bok framfor tradisjonell bok.

Verktøy

Det finnes en rekke gode verktøy for å lage e-bøker. Selv har jeg brukt Kotobee og er meget godt fornøyd med det. Det man bør passe på ved valg av verktøy, er at det støtter det såkalte EPUB-formatet. Dette er i ferd med å etablere seg som en slags teknisk standard for e-bøker. Med EPUB kan man ta en e-bok laget med en programvare og importere og redigere den i en annen programvare. EPUB sikrer også en mest mulig problemfri opplevelse for sluttbrukeren.

Ta en titt

Ta en titt på kapitlet om Forsvarets pedagogiske grunnsyn, et prøvekapittel på e-bok fra Forsvarets Stabshåndbok. Dette er laget med Kotobee og på et relativt lavt budsjett.

Gyldendal forlag har satset mye på sine «smartbøker», spesielt rettet mot skoleverket. Dette er helproffe produksjoner med mange flotte løsninger.

2 KOMMENTARER

  1. Atle Røijen

    Interessant! Så veldig lekker ut. Hva som blir forskjellen mellom e-bok og e-løring er jeg usikker på… Bladingen? Enkelt å gå fram og tilbake i tillegg til noen ekstra funksjoner. Skal teste litt. (Lenge siden jeg har vært innom her. Fint at du fortsetter din informative og inspirerende virksomhet!)

    • ytrevenstre

      Grensen mellom e-læring og e-bok er ikke tydelig. Hvis du tar i bruk alle mulighetene såkalte «widgets» gir, kan du få et e-bok-produkt som gir ganske avansert e-læring. Den store forskjellen tenker jeg ligger i at e-boka håndterer store tekstmengder langt bedre enn de aller fleste e-læringsprogrammer. Så der du har mye tekst, lange resonnementer og behov for en oversiktlig, kronologisk oppbygging, vil e-boka fungere bedre. Og så tenker jeg at i selve navnet «e-BOK» ligger et viktig signal til brukeren. Her skal du først og fremst lese (eller lytte, hvis tekst som tale er lagt inn). Det tror jeg gir en viktig, om enn ubevisst, «tuning» av hvordan du går løs på stoffet. Det er lavere forventning til underholdning, for å si det slik…

      Takk for kommentar om bloggen. Nå ble jeg motivert for å ta opp igjen skrivingen igjen. Den har vært i en bølgedal ganske lenge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *