En ting jeg har undret meg over, er hvorfor ikke flere utnytter de mulighetene som ligger i bruk av lyd i læring. Det er tross alt mange av oss som lærer best gjennom ørene.
I perioder har en viktig kilde for min allmenndannelse vært P2 Akademiet. Dette er skoleradio for voksne i moderne innpakning. Men sendetidspunktene passer ofte dårlig. Så hva gjør jeg? Jo, jeg laster programmene ned som podcast og hører dem på min iPhone når det måtte passe, f.eks. på toget om morgenen eller i bilen. Det er få informasjonsstrømmer jeg lærer så mye av som disse podcast’ene fra P2 Akademiet, enda jeg alltid har ansett meg selv for primært å ha en taktil læringsstil; jeg lærer best når jeg får ta på ting, manipulere, tegne, forme.
Argumentene for
Hvorfor bruker vi ikke mer av lydprogrammer i læring? Flere universiteter og høgskoler legger nå ut forelesninger som podcast. Men innenfor kompetanseutvikling i arbeidslivet er det ganske stille – bokstavelig talt. Jeg kjenner et par bedrifter som har eksperimentert litt med det, men ikke brukt det systematisk.
Det er flere rent praktiske argumenter for lydprogrammer i læring:
- Rundt 20% har en auditiv læringsstil, dvs. at de lærer best gjennom ørene
- For alle andre kan supplerende bruk av lydprogrammer gi større variasjon i læringen
- Det er billig å lage
- Det er enkelt å distribuere (alle nettsider, LMSer, iTunes, …)
- Det er enkelt å bruke og gir stor fleksibilitet; du kan høre på det hvor du vil bare du har med deg en smarttelefon eller en iPod osv.
Hva kan det brukes til?
Det er tre hovedtyper læringsprogrammer vi kan lage som podcast:
- Rene forelesninger, tatt opp live eller som egen innspilling
- Redigerte programmer som klipper inn musikk, andre lydsekvenser osv. (mer som et radioprogram)
- Dramatiseringer
Her er noen ideer til når podcaster kan passe:
- Introduksjon til et kurs/seminar/kompetanseprogram, som en individuell forberedelse
- Oppsummering/sammendrag etterpå
- Dramatisert presentasjon av en case
- Som et alternativ til forelesninger og rent formidlende e-læringskurs
Jeg vil slå et slag for dramatiseringen og den gode historiefortellingen i formidling av viktige budskap. Tenk på reklameverdenen. Når så du sist en TV-reklame som begeistret og hvor de ikke brukte fortellingens fortryllende kraft som virkemiddel?
Kraften i musikk
Hvis du vil gå et skritt videre i pedagogisk tenking, skal du også bruke musikk instrumentelt i podcast’er. Jeg hørte for en tid tilbake på et fantastisk foredrag av Knut Richard Vanderlock, musiker og musikkpedagog som jobber ved Nordlandssykehuset. Der beskriver han hvordan musikk kan være et kraftig virkemiddel for å forsterke følelser og budskap i forbindelse med læring, og hjelpe oss å trekke deltakerne akkurat i den retningen vi vil ha dem. Nå snakker vi avansert podcast’ing, men det kan være verdt å prøve.
Et eksempel
Jeg har laget en podcast om bruk av podcast i læring (!) Klikk her for å høre eller laste ned.