Historiefortellingens vitenskap

Hvorfor blir vi så mye mer engasjerte og delaktige når vi hører en historie om en hendelse enn når vi får den formidlet som saklige fakta? Og hvorfor husker vi mer? Det handler rett og slett om at historier aktiverer andre deler av hjernen.

StoytellingJeg har et entusiastisk forhold til å bruke historiefortelling som metode i læring, enten det er for selv å formidle budskap eller for å få folk til å dele erfaringer (se også tidligere artikkel på bloggen). Min egen empiri forteller meg med tydelighet at dette virker. Jeg har også hørt mange forskere begrunne hvorfor historier ikke bare er en morsommere måte å lære på, men også smartere og mer effektivt. Men nylig kom jeg over en mer fysiologisk forklaring som jeg ikke kjente. Leo Widrich, har skrevet en artikkel på bloggen BufferSocial om dette:

  • Når vi hører/ser PowerPoint-presentasjon blir helt bestemte deler av hjernen aktivert, nemlig Brocas område og Wernicks område. Det som skjer er at språksenteret i hjernen settes i sving for å dekode/oversette ord til mening.
  • Når vi blir fortalt en historie settes også språksenteret i sving, men dessuten også alle de andre deler av hjernen som ville blitt aktivert om vi selv, personlig, opplevde det som historien handler om. Hører du en historie om noe skremmende, vekkes redsel i deg. Hører du en historie om et fantastisk måltid, vekkes appetitt og smakssansene. Og så videre.

Hjerneforskere har også funnet ut at hjernene til den som forteller en historie og den som lytter i en viss grad synkroniseres under fortellingen. Slik kan fortelleren bevisst ”plante” ideer, tanker og følelser i lytterens hode.

Kanskje er dette å slå inn åpne dører. I kommentarfeltet under artikkelen er det for eksempel en som går på at dette egentlig bare handler om at nyere nevrolgiske data nå støtter det (gode) lærere, magikere, hypnotisører og militære, åndelige og politiske ledere har visst i årtusener.

På YouTube er det for øvrig en veldig fin video (takk for tipset, Atle!) som gjennom en historie (sic!) går gjennom noen av de samme argumentene for bruk av historiefortellinger og legger til noen nye.

Er du fortsatt ikke overbevist? Vel, her er ti argumenter til, presentert på bloggen The eLearning Coach.

1 KOMMENTAR

  1. Tilbaketråkk: Linker jeg liker i juni – Bablbot

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.